03 mei 2023

Olie voor hybride: aan deze eisen moet het voldoen

Olie voor hybride auto’s moet aan speciale eisen voldoen, net als vloeistoffen voor EV’s. Welke eisen dat zijn, lees je hier.

Olie voor hybride auto’s, maar ook koelvloeistoffen, transmissie-olie of remvloeistof, moet speciale eigenschappen hebben. Verbrandingsmotoren in hybrides worden immers anders gebruikt dan bij conventionele auto’s. Dat stelt speciale eisen aan smeermiddelen, terwijl ook EV’s speciale vloeistoffen nodig hebben. Davy Leus van smeermiddelenfabrikant Liqui Moly vertelt er over tijdens een ATC-lezing van afdeling Arnhem-Nijmegen en Deventer-Zutphen.

Elektrificatie verandert de markt

Voor Liqui Moly verandert de markt onder invloed van elektrificatie. “Elektrische