03 mei 2023

Uitlezen energieverbruik nieuw onderdeel APK – zo bereid je je goed voor

Hoe gaan we brandstofverbruik uitlezen en doorgeven? Wat betekent dit nieuwe APK-onderdeel voor de werkplaats? AA-Equipment Support heeft twee oplossingen met meerdere variaties.

Vanaf 20 mei 2023 moeten alle EU-lidstaten het energieverbruik van personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s verzamelen tijdens de APK. De EU wil namelijk weten of ‘oudere’ auto’s nog wel aan de wetgeving voldoen. Sinds 1 januari 2021 worden alle auto’s uitgerust met On‑Board Fuel Consumption Monitoring (OBFCM). De APK2-erkenninghouders kunnen die OBFCM via de EOBD uitlezen en die gegevens doorsturen naar RDW.