18 augustus 2021

Opgelost op AMT Garageforum: Tjilpende Zafira 1.6 CDTi: niet zomaar uitgevogeld

AMT Garageforumlid TheFixer heeft een Opel Zafira uit 2013 met 1.6 CDTi in de werkplaats staan. De motor maakt een vreemd tjilpend geluid na de koude start en in de opwarmfase. Zodra de motor op temperatuur is, is het geluid weg. Zet je de motor af in de opwarmfase, dan giert het geluid nog even na met de laatste omwenteling. De oorzaak blijkt niet zomaar gevonden.

Er is al veel aan deze Opel Zafira gedaan door TheFixer. Zo is de distributieketting inclusief geleiders en spanner vervangen. “De geleiders waren niet best meer en zaten vol scheuren. De ketting leek iets