25 oktober 2021

Praktijkcase: wel nieuwe aircocompressor, geen koude lucht. Wat was het probleem?

AMT Diagnose Challenge 2021: Richard Groot van Denso neemt voor zijn workshop 'Diagnose stellen aan het aircosysteem' een Toyota Avensis mee. De aircocompressor is onlangs vervangen, toch komt er weer geen koude lucht de auto in. Wat is het probleem?

Een airconditioningsysteem moet minimaal elke twee jaar een servicebeurt krijgen. Veel garages doen dat niet. Dat is een van de belangrijke redenen dat aircocompressoren kapot gaan, maar niet de enige.

Het kan ook worden veroorzaakt door een onregelmatige motorloop, die de breekplaat in de compressorpoelie laat breken, waardoor er geen aandrijving van de compressor meer is. “Het kan ook door