19 oktober 2021

Praktijktest + video: een week met de deeltjestester, wat zijn de bevindingen?

De tijd vliegt, voor je het weet is het juli 2022. Vanaf dat moment is de deeltjestest onderdeel van de APK voor diesels met af-fabriek roetfilter. Over de deeltjesteller, die het APK-keuringsstation daarvoor nodig heeft, schreven we al veel en vaak. Maar hoe is het om er daadwerkelijk mee te werken? Wat kom je dan allemaal tegen? En hoe snel vervuilt zo’n teller? Verslag van een weekje deeltjestellen.

Voor een test met de deeltjesteller zijn drie zaken onmisbaar; allereerst natuurlijk een APK-keurmeester, ten tweede een werkplaats die diesels ontvangt en ten derde, ook niet onbelangrijk, een deeltjesteller. Daarom stellen we