Onbeperkt onze artikelen lezen? Word nu nog lid!

Alleen voor leden

16 maart 2023

Renault gaat bi-directioneel laden

Samen met ontwikkelingsbureau CEA, dat ook een vestiging heeft in Eindhoven, ontwikkelde Renault een verbeterde boordlader. Deze zal ‘eind dit decennium’ in elektrische Renaults verschijnen. Met gebruik van moderne halfgeleidertechniek kan 30 % bespaard worden op verliezen in de spanningsomvormer.

Praktisch betekent dit minder warmteontwikkeling, en sneller opladen van batterijen. Bovendien kan de nieuwe oplader bi-directioneel werken: niet alleen laden, ook stroom terug leveren aan het net (V2G). Dat wordt nog belangrijk, autobatterijen als een van de tijdelijke opslagfaciliteiten voor ‘groene’ stroomopwekking.

Minder opwarming van de spanningsomzetter betekent ook minder koelingsbehoefte. Renault kon de omzetter compacter maken. Sprake is van