09 maart 2023

Techniek van toen 1953: Funest, frappant en formidabel: de pk-race

Ken je die YouTube-filmpjes? Een snelle sportauto accelereert vol vermogen, breekt uit en krijgt te veel tegenstuur. Terwijl de auto haaks de weg verlaat en op zoek gaat naar een lantaarnpaal, begeleiden wij schaterlachend het gekneusde imago van de bestuurder met lachebekjes en ‘vind-ik-leuk’s’.

Zorgen over zoveel vermogen in de handen van “automobilisten van alle dag” sijpelden zeventig jaar geleden al door in het hoofdredactionele commentaar van AMT. “De race der paardenkrachten heeft funeste gevolgen,” schreef Koolhaas Revers in augustus 1953.

“We kunnen u wel verklappen dat er bij Chevrolet een nieuwe V8 motor in voorbereiding is, die een