28 februari 2023

Techniek van toen: de verbrandingsmotor verdwijnt in 1973!

Een halve eeuw geleden lag de verbrandingsmotor ook al onder vuur. Want behalve zijn “superieure kwaliteiten” had hij een nadeel: luchtvervuiling. Eerder was dat niet zo’n punt, maar omdat het aantal auto’s razendsnel groeide, werd het vervelend.

Al vond AMT dat je niet moest overdrijven: “De proef met politieagenten op een druk kruispunt is bekend. Bij verstokte rokers die vijf uur te midden van veel afvalgassen producerende auto’s hadden gestaan, maar geen sigaret mochten opsteken, bleek het carboxyhemoglobine zelfs gedaald.”

En: “Het loodgehalte in het bloed van Nieuw-Guinese inboorlingen vertoont weinig verschil met dat van inwoners van Chicago.”