18 mei 2021

Ultrasoon, camera, radar en lidar: leer over de vier ADAS-sensoren

Afgelopen 13 april verzorgde Willy Sprockel, in opdracht van Explora, een AMT-ATC Livestream over ADAS-kalibratie. Met zijn uitgebreide sessie wist Willy van begin tot eind honderden kijkers te boeien. Dat de presentatie flink langer duurde dan gepland, kon bijna niemand deren. Uit de veelheid van onderwerpen tijdens de uitzending stellen we in dit verslag scherp op ADAS-sensoren.

Waarom ADAS belangrijk is behoeft nog nauwelijks uitleg. Vanaf 2022 geldt een ADAS-verplichting voor nieuwe typegoedkeuringen. Auto’s moeten dan voorzien zijn van een aantal rij-assistentiesystemen. Deze zijn niet langer uit te schakelen en de wetgever zint nog op methoden om dit te controleren.