NL Drenthe

Afd. Drenthe

15 februari 2022

MOBIEL OP WATERSTOF DOOR STEFFEN ELGERSMA

Over de mogelijkheden van waterstof als toekomstige energiedrager wordt zeer verschillend gedacht. De één ziet waterstof als de grote oplossing voor vervanging van fossiele brandstof terwijl de andere daar grote twijfels over heeft. Duidelijk is in ieder geval dat we niet zo erg lang meer door kunnen gaan met onze bekende vertrouwde benzine en dieselmotoren. Het probleem van verbrandingsmotoren is dat die CO2 uitstoten en CO2 is een veroorzaker van broeikasgas.

In verband met de nog heersende veiligheidsregels met het oog op de Coronapandemie is ook deze lezing weer gehouden als livestream. De presentatie is in handen van de heer Steffen Elgersma, docent mobiliteit  aan het Deltion College in Zwolle, daarnaast is Steffen zelfstandig ondernemer.

Wereldwijd komt waterstof voor in grote hoeveelheden, er is veel water op de wereld. Door water te splitsen in krijg je zuurstof en waterstof. De waterstof molecuul (H2) is het lichtste element. Er is geen ander element dat lichter is dan waterstof. In tegenstelling van wat vaak gedacht wordt is waterstof geen energiebron, het is een energiedrager. Waterstof moet gemaakt worden, en daar is energie voor nodig. Er zijn grofweg twee mogelijkheden, dat is bereiden door middel van een chemisch proces en door elektrolyse. Dit geeft gelijk al aan dat er een relatie is tussen waterstof en elektriciteit. Met waterstof kun je ook weer elektriciteit produceren.

Waterstof kan op twee manieren gebruikt worden voor mobiliteit, namelijk als brandstof in een verbrandingsmotor en als stroomleverancier voor elektrische tractie. Op dit moment is het rendement van waterstof voor elektrische tractie beter dan wanneer de waterstof wordt gebruikt in een verbrandingsmotor. In het verre en nabije verleden werd ook al geëxperimenteerd met waterstof in de verbrandingsmotor maar het heeft nooit tot een doorbraak geleid. Door de technische ontwikkelingen was de toekomst aan de benzine- en dieselmotoren.

Je hoort nog al eens de discussie over rijden op waterstof of elektrisch rijden. Op waterstof rijden zonder verbrandingsmotor is elektrisch rijden. Het verschil is dat je nu de energie meeneemt in de vorm van waterstof in een tank in plaats van stroom in een

batterij. Meenemen en tanken van waterstof heeft grote voordelen boven het laden en vervoeren van een batterij. Je tankt waterstof net als LPG en de actieradius is groter dan de doorsnee EV met batterij. In de meeste gevallen duurt opladen van de batterij vrij lang. Laadvoorzieningen zijn niet altijd en overal beschikbaar. De actieradius is in veel gevallen minder groot hoewel hierin steeds meer verbetering is.

Het produceren en het later weer omzetten van waterstof in elektriciteit geeft beide keren energieverlies. De waterstoftank moet aan zware eisen voldoen. Betrouwbare afsluiters, druk- en impact-testen, hitte testen, zeer goede warmte isolatie. Bij het stallen van een waterstofauto moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid van afblazen. De waterstof zit onder zeer lage temperatuur, vloeibaar in de tank. Wanneer de waterstof opwarmt bij lang parkeren verdampt een deel van de vloeibare waterstof en de tank gaat afblazen. De parkeergarage en werkplaats zullen voorzieningen moeten hebben om dit afblazen te verwerken. Aan de afdichtingen van de apparatuur worden hogere eisen gesteld dan we gewend zijn bij reguliere gasapparatuur, de waterstofmoleculen zijn dunner en zullen sneller weglekken.

Enkele truck en personenautomerken zijn al actief met waterstof bezig. Het wachten is onder andere op een sluitend net van tankstations. Die tankstation-ondernemers wachten tot er meer op waterstof gereden wordt. Zo Heb je daar weer het verhaal van de kip of het ei.

Hyundai heeft een waterstofauto, Toyota heeft de Mirai en in de provincie Groningen is het bedrijf Holthausen zeer actief met het produceren de Hyzon waterstoftrucks. Daar worden nieuw DAF Trucks voorzien van een elektromotor in het vooronder en achter de cabine een waterstof installatie.

Namens de ATC afdeling Drenthe hartelijke dank aan Steffen voor deze boeiende en interessante lezing.

Klaas van Haeringen