25 maart 2024

Deadline nadert voor Sermi certificaat

Autobedrijven opgelet!
Serious Business!

Het is geen 1 aprilgrap – vanaf 1 april, Tweede Paasdag, is het Sermi-certificaat een must voor wie toegang wil krijgen tot cruciale technische informatie en systemen met betrekking tot anti-diefstalfunctionaliteiten en andere gerelateerde systemen. Voor wie op 2 april weer aan de slag gaat, betekent dit dat toegang tot een deel van de technische fabrieksdata mogelijk ontbreekt. Afhankelijk van het automerk kan tot wel 30 procent van de technische informatie achter een Sermi-slot verscholen zitten.

Beschamend aantal gecertificeerde bedrijven

Ondanks dat de verplichting voor het Sermi-certificaat al twee jaar bekend is, blijkt uit recente cijfers een zorgwekkend laag aantal gecertificeerde autobedrijven en monteurs in Nederland. Op 18 maart jongstleden beschikten slechts 38 autobedrijven en 23 monteurs over dit cruciale certificaat. Ter vergelijking, in Zweden en Denemarken zijn al respectievelijk 800 en 700 monteurs gecertificeerd, terwijl Duitsland al ruim 1000 gecertificeerde autobedrijven telt, zij het nog in afwachting van de uitgifte van certificaten.

Wat staat er op het spel?

De consequenties van het ontbreken van een Sermi-certificering zijn serieus. Voor sommige automerken, zoals Tesla, betekent dit dat de kalibratie van de voorruitcamera niet meer mogelijk is. Bij andere merken kan na een reparatie de automatische transmissie, zoals de ZF-bak, niet meer worden ingelezen zonder de benodigde certificering.

Externe oplossingen bieden geen uitweg

Sommige ondernemers geloven dat het inschakelen van externe partners het probleem kan oplossen. Maar ook zij zullen worden geconfronteerd met de vereiste certificering. Kortom, wie na 1 april (en nogmaals, dit is geen flauwe grap) niet beschikt over een Sermi-certificering, riskeert teleurstellingen bij klanten.

BOVAG en Sermi-voorzitter dringen aan op actie

Jan Willem van der Linden van BOVAG, tevens Sermi-voorzitter, benadrukt het belang van tijdige actie: “Ondanks de enorme communicatie-inspanningen in Nederland over Sermi, valt het aantal uitgegeven certificaten ons tegen. We hopen dat veel autobedrijven bezig zijn met de aanvraag en alsnog voor 1 april over een certificaat beschikken. Het zou zonde zijn als blijkt dat je na 1 april een reparatie van een auto niet kunt voltooien omdat je niet over het vereiste certificaat beschikt.”

Bron: Aftersales Magazine