27 december 2021

GMTO-diagnose: Toyota met plofmotor

Een Toyota RAV 4 uit 2003 met 2.0L 1AZ-FE-motor wordt bij GMTO aangeboden op de praktische ondersteuning van de helpdesk. Klacht: auto start wel, slaat ook aan, maar direct weer af en ploft in de inlaat. Nokkenas- en krukassensor zijn al vervangen, dus daar kan het niet aan liggen, toch?

Bij het uitlezen van de auto zijn er geen foutcodes. De klacht stuurt je gedachten direct richting een paar voordehand liggende oorzaken. Misschien een immobiliser-probleem? Maar zonder foutcodes en met ploffen in de inlaat is dat nou ook weer niet heel aannemelijk.

Of een verstopte uitlaat? De motor slaat aan,