18 januari 2022

Niemand wil ze hebben: gebruikte motor-, truck en busbanden. Maar waarom?

In Nederland organiseert RecyBEM de inzameling van gebruikte autobanden. Met een inzamelingspercentage van meer dan 100 procent van het Nederlandse marktvolume is die inzameling zeer succesvol. Motor- truck- en busbanden vallen echter niet onder hun paraplu. De overheid heeft dat destijds aan de bestaande marktpartijen overgelaten, maar dat zou in de nabije toekomst wel eens kunnen veranderen.

RecyBEM is in 2004 opgericht als gevolg van het Besluit beheer autobanden van de overheid: het is de uitvoeringsorganisatie die tot doel heeft om de inzameling en milieubewuste recycling van autobanden te organiseren. Ze zamelen jaarlijks zo’n 9,5 miljoen gebruikte autobanden in.