24 maart 2022

R744 stelt speciale eisen, welke gevolgen heeft CO2-airco voor de werkplaats?

Dankzij diverse subsidieregelingen en belastingvrijstellingen neemt de populariteit van elektrische auto’s snel toe. De stijgende brandstofprijzen versnellen dit effect. Als werkplaats zul je dus steeds vaker elektrische voertuigen in de werkplaats krijgen. Vaak hebben die een airco met CO₂ als koelmiddel, terwijl ook sommige ‘conventionele’ auto’s een CO₂-airco hebben. We vroegen een aantal leveranciers welke gevolgen dit heeft voor de werkplaats.

In een conventionele auto is de airconditioning alleen verantwoordelijk voor een comfortabel interieur, maar bij een elektrische auto heeft de airco meerdere taken: hij moet niet alleen zorgen voor een koel interieur, maar ook voor de koeling van HV-componenten.