29 maart 2022

Stap voor stap: airco-drukken en temperaturen meten

Een VW Passat 2.0 TDI uit 2011 heeft een aircoreparatie gehad. Toch lijkt de airco niet goed te werken. De lucht uit de uitstroomopeningen wordt niet echt koud. Is de reparatie goed uitgevoerd? Zijn de leidingen, de verdamper en de condensor wel goed gespoeld? Is er te veel UV-lekdetectie gebruikt? Werkt de compressor wel goed? Of is er iets anders aan de hand? Daar kun je achter komen door de drukken en temperaturen in de diverse aircoleidingen te meten.

Het hart van het aircosysteem is de compressor. Die comprimeert een gas, in dit geval R134a, waardoor de druk en de