07 januari 2022

Stap voor stap: zo kalibreer je een 360° ADAS-camera

Steeds meer auto’s krijgen Advanced Driver Assistance Systems, kortweg ADAS. Sommige auto's zijn uitgevoerd met (camera)sensoren rondom. Wanneer één of meerdere camera’s van dit systeem zijn vervangen, reparatiewerkzaamheden in de buurt van een camera zijn uitgevoerd of de positie van de camera’s is aangetast door impacts of reparatiewerkzaamheden, dan moet het 360°-systeem opnieuw worden gekalibreerd. We laten stap voor stap zien hoe dit in zijn werk gaat.

Voor het kalibreren moet de ECU van het 360°-systeem worden gesynchroniseerd met afbeeldingsmatten, die op een exacte positie rond de auto worden gepositioneerd.

Eigen procedures

Elke autofabrikant heeft daarvoor zijn eigen afbeeldingen en