10 februari 2022

Techniek van toen 1952: nieuwe band en de dokter op de fiets

70 jaar geleden presenteerde Vredestein zijn nieuwe Profilux-personenautoband. Ook nu nog hebben we in AMT aandacht voor nieuwe producten van ‘ons eigen’ Vredestein, maar toen was dit echt een nationale gebeurtenis.

Lees even mee: “Als dit April-nummer van Auto en Motor Techniek verschijnt zal heel autorijdend Nederland sedert enige dagen op de hoogte zijn gebracht van de lancering van een nieuwe personenwagenband van onze Nederlandse autobandenfabriek Vredestein te Enschede.”

Het artikel uit 1952 leert ons veel over de bandentechniek van toen. Zo lezen we dat Amerikaanse banden ten opzichte van Europese stugger waren, minder goede anti-slip-loopvlakken hadden, maar langer mee