12 juli 2021

Uitlaatgas afvoeren bij de APK-deeltjestest, hoe doe je dat?

Afgelopen week publiceerde AMT een video over het meten met de deeltjesteller. Via Facebook merkte Dennis Koldewijn van Carrec Technocenter op dat de uitlaatgasafzuiging ontbreekt. Waarom hebben we daarvoor gekozen?

Goede opmerking, Dennis, ook bij de emissietest met de deeltjesteller moeten de uitlaatgassen worden afgevoerd. Hoe? Dat was ons toen we de video maakten nog niet helemaal duidelijk.

[intermezzo:1]

Krachtige afzuiging

In Hoofdstuk 3 van de ‘Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK’ staan onder 8.3 de eisen aan de afzuiging in de keuringsruimte. Grofweg zeggen die dat bij de emissietest aan benzinevoertuigen de uitlaatgassen naar buiten moeten