NL Drenthe
09 december 2022

Verslag van de livestream autonoom rijden

Afdeling Drenthe

AUTONOOM RIJDEN

Autorijden zonder zelf de auto te bedienen. De techniek is al zover dat dit gemakkelijk is te realiseren. Inderdaad klopt die gedachte, technisch kan de auto zonder problemen door de computer bestuurd worden. In de livestreamlezing van de AMT-ATC maken Pieter van der Stoep en Florentine te Lindert, beleidsmedewerkers bij RDW, duidelijk hoe een complexe materie autonoom rijden is.

Autonome voertuigen zijn in vijf levels ingedeeld de eerste is een auto met eenvoudige hulpmiddelen zoals rijbaangeleiding en/of een cro use-control en de vijfde is volledig onbemand. Er rijden op dit moment al veel auto’s op de weg in level 1, 2 en 3, level 4 en vijf nog niet. De laatste twee rijden volledig computer gestuurd, klasse 4 houdt in, toch alert zijn terwijl het voertuig zichzelf bestuurt, maar bij level 5 zit er geen bestuurder meer in.

De eerste vraag die gesteld werd is of de mens een slechte bestuurder is. Van alle ongevallen is 10% te wijten aan een mechanische fout, de rest aan menselijk falen. In veel gevallen doet een computer het beter. Ondanks dit is een computer niet, zoals de mens, in staat om te anticiperen op onverwachte gebeurtenissen. Denk aan druk stads verkeer met veel mensen op straat en spelende kinderen of bijvoorbeeld aan kant gaan voor een motorrijder die in de file tussen de auto’s door wil rijden. Blijft de autonome auto stilstaan voor een op de straat geschilderd spelend kind? Kan de computer wel onderscheid maken tussen die beeltenis van het kind en een lijfelijk op de weg spelend kind? Bovenstaande voorbeelden betekenen dat autonoom rijden op een rechte autoweg of in haven en industriegebieden redelijk goed te doen is. Ondanks dat reist nog de vraag hoe dat op de autoweg moet met het gemengd rijden (autonoom en manueel door elkaar). Hoe communiceren die twee met elkaar?

De mensen van de RDW staan de overheid bij om tot goede wetgeving ten aanzien van autonoom rijden te komen. Bij deze studie komt gedurig de vraag naar boven, wanneer is het veilig genoeg? Hoe voorkom je dat een sensor gefopt wordt? Wat gebeurt er met hard en software wanneer die ouder worden? In hoeverre zijn sensoren waterbestendig? Is de EMC, de elektromagnetische compatibiliteit voldoende of kunnen er gemakkelijk storingen ontstaan door magnetische invloeden van buitenaf. Computers van een autonoom voertuig zitten overvol met informatie. Wanneer de hoeveelheid info teveel wordt kan de computer overgaan in een blind spot. In een blind spot is het object alleen zichtbaar in een strepenpatroon. Lang niet altijd is een object dan redelijk te onderscheiden.

Je ziet dat er nog heel veel valt te gebeuren voordat een autonoom voertuig level 5 op alle openbare wegen mag gaan rijden.

Hartelijk dank aan Pieter en Florentine voor hun heldere uiteenzetting van een moeilijk en complex onderwerp.

Klaas van Haeringen