02 september 2021

Wat vindt de werkplaats? Is 10W-60 de nieuwe norm?

AMT-lezers wijken regelmatig van de fabrieksvoorgeschreven viscositeit af, bijvoorbeeld bij olieverbruik, problemen in de emissiesystemen of bij extreme toepassingen (racen, getunede auto’s). Vullen met 10W-60 is steeds normaler geworden. Is dat de nieuwe norm?

Welke mechanische problemen kom je tegen door verkeerde olie of andere olieproblemen? “Vooral kettingproblemen door te oude olie”, zegt Kevin Veekens, ondernemer in Ven Zelderheide. Na havo en HTS Automotive is hij in 2018 een eigen bedrijf begonnen.

[intermezzo:1]

“Ik gebruik de olie die de fabrikanten voorschrijven, maar de intervallen zijn gewoonweg te lang. Misschien kan die olie wel heel lang mee, maar de papieren filtertjes